سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ مسلمانی، پس از بهره اسلام آوردن، بهره ای همچون برادری خدایی به دست نیاورده است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

مدیریت دولتی نوین در ایران

چیستی مدیریت کیفیت:

اگر بخواهیم این اکسیر معجزه گر مدیریتی را با این همه کارکردها و مزایا بشناسیم چه تعریفی به ما کمک خواهد کرد؟ حقیقت آنست که تعاریف متعدد، متفاوت و حتی گاه متناقضی از این اصطلاح واحد ارائه گردیده است. تفاوت در این تعریفها را باید در اختلاف دیدگاه های صاحبنظران و دانشمندان علوم مختلف ازجمله مدیریت (گرایشهای صنعتی، دولتی، بازرگانی)، اقتصاد, مهندسی, برنامه ریزی، مدیریت توسعه و حتی روانشناسی، جامعه شناسی، و... دانست. ضمن آنکه گاه نیز کم دقتی در انتخاب واژه ها و اصطلاحات، سبب می گردد که معنای مفاهیمی همچون کارایی، اثربخشی، بهره وری و اصطلاحاتی از این دست به جای تعریف کیفیت ارائه گردند.

مدیریت کیفیت در حوزه خدمات دولتی:

از آنجا که ریشه اولیه مفهوم کیفیت بر اساس اندیشه های محققانی چون  دکتر دبلیو ای دمینگ و دکتر جی ام جوران (از اساتید رشته مدیریت در آمریکا) در شرکتهای تولیدی ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است و نزج و نمو این اندیشه نیز در عرصه کارخانجات صنعتی ژاپن و امریکا تحقق پذیرفته است؛ طبیعی به نظر می رسد که تعاریف ارائه شده از این مفهوم نیز به محیطهای صنعتی و تولیدی نزدیکتر باشد. اما چنانکه قبلاً نیز بیان شد امروزه بکارگیری واژه مدیریت کیفیت و تلاش برای یافتن و پیاده سازی راهکارهای عملیاتی آن در حوزه خدمات دولتی نیز رواج فراوانی یافته است. چنانچه بخواهیم تعریفی جامع و کامل از مدیریت کیفیت در بخش خدمات دولتی ارائه نماییم لازم است در ابتدا با برخی مفاهیم پایه ای این حوزه آشناتر شویم.

کیفیت و تعاریف آن:

 اگرچه واژه کیفیت بصورتی فراگیر در تمام رشته ها مطرح شده و مورد تحلیل و نقادی بسیاری نیز واقع گردیده است با این حال نتیجه چنین تحقیقاتی هرگز به ارائه تعریف جامع و همه پذیری از آن  منجر نشده است. اصولاً بررسی تاریخی نهضت مدیریت کیفیت نشان می دهد که این جنبش بر پایه تعاریف چهار صاحب نظر از مفهوم کیفیت استوار است:

1) آرماند فایگنبام: کیفیت از دید وی توانایی محصول در بر آوردن هدف مورد نظر با حداقل هزینه ممکن قلمداد می شود.

2) فیلیپ کرازبی مطابقت یک محصول با الزامات ( استانداردهای ) از پیش تعیین شده را کیفیت خوانده است.

3) از منظر ژوزف جوران نیز کیفیت یعنی مناسب بودن محصول برای هدف یا استفاده خاصی که  مدنظر بوده است.

4) ادواردز دمینگ در تعریف کیفیت به رضایت مشتریان وکاهش تغییرات منفی عملکرد تاکید دارد.

در تعریف دیگری کیفیت بعنوان درست انجام دادن کارهای درست مطرح شده و دانشمند دیگری آنرا پاسخ دادن به نیازها و انتظارات مشتریان دانسته است. کوتاهترین تعریف از کیفیت را می توان رسیدن به انتظارات  دانست.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 




هدایت کارگر شورکی ::: جمعه 85/7/14::: ساعت 4:33 عصر

چرایی مدیریت کیفیت:

امروزه صاحبنظران و اندیشمندان حوزه مدیریت بر اهمیت و جایگاه عامل کیفیت گرایی بعنوان یکی از معتبرترین شاخصه های تعالی جویی سازمانی و نیز بعنوان کلید حیاتی تحقق اهداف توسعه در ابعاد گروهی و سازمانی بسیار تأکید می ورزند. رویکردهای نوین حاکم بر دنیای جدید سازمان و مدیریت (شامل مشتری محوری، رقابت جویی، نتیجه گرایی و...) نیز ضرورت بی همتای توجه مضاعف به مدیریت کیفیت را خاطرنشان می سازند؛ چنانکه کیفیت جویی مهمترین عامل بقا, پویایی، تحول و تعالی در حوزه مدیریت دانسته شده است.

تجارب قابل مشاهده در کشورها و جوامع پیشرفته دنیا نیز این مطالب را مورد تأیید قرار می دهند. گفته می شود که اگر امروز ژاپن با قطعه زمینی کوچک و بدون برخورداری از منابع طبیعی سرشار، دنیای گسترده شرق و غرب را با انواع معادن و مواهب خدادادی و صنایع پیشرفته به وحشت انداخته است و اگر بازارهای همه آنها یکی پس از دیگری به تسخیر ژاپن در آمده است و نیز اگر خاک این کشور با مساحتی معادل چهار درصد مساحت آمریکا، چهاربرابر این کشور ارزش دارد (حدود 60 درصد ارزش اراضی کره زمین و معادل 17 تریلیون دلار) ریشه اصلی تمامی این اگرها را باید در مفهوم کیفیت و تلاش برنامه ریزی شده ژاپنی ها برای عملیاتی کردن این مفهوم، جستجو نمود در مجموع یکی از مهمترین دلایل موفقیت اقتصاد ژاپن و عامل اصلی کامیابی این کشور در رویارویی با چالشهای دهه 80  و 90 را نیز مدیریت کیفیت معرفی کرده اند.

اگر امروزه مالزی را بعنوان کشوری پیشرو در صنایع برجسته و برخوردار از الگویی کاربردی در زمینه توسعه میدانیم و حتی اگر برخی می کوشند تا مدلها و تکنیکهای بکاررفته در این کشور را برای استقرار در کشور خودمان، الگوبرداری نمایند این نکته را باید دقیقاً مد نظر داشت باشیم که در سال 1995 حدود 67 درصد از رشد اقتصادی کشور مالزی از طریق بهره‌وری حاصل شده است و تنها 33 درصد از آن مربوط به سایر زمینه ها از جمله سرمایه گذاری و اشتغال بوده است و این موفقیت در سایه تمرکز بر مفهوم کیفیت حاصل آمده است.

علاوه بر آنکه در بخش صنعت و تولید، مدیریت کیفیت را باید بعنوان ابزاری کلیدی جهت تحقق اهدافی همچون سودآوری، کاهش ضایعات و ارتقای رضایت مشتریان دانست؛ در حوزه مدیریت دولتی نیز هنگامی که قصد ارتقای شاخص رضایتمندی عمومی مطرح گردد و یا زمانی که مفاهیم نوینی همچون توسعه مدیریت، حکمرانی مطلوب، نوسازی اداری و دولت خوب پدیدار شوند نشانه های تمرکز و تأکید بر موضوع کیفیت پررنگتر شده و این نوید را به مدیران و خط مشی گذاران توسعه بخش دولتی بشارت می دهد که بسیاری از غایتهای مطلوبی که طرفداران توسعه مدیریت دولتی در قالب ویژگیهایی همچون، کارایی، اثربخشی، پاسخگویی، عملکردگرایی، شفافیت سازوکارهای اجرایی و نظارتی، مقررات زدایی، شهروند مداری، مشارکت جویی و... برای مدائن فاضله ای مانند دولت خوب و یا حکمرانی مطلوب قائلند؛ در سایه بزرگنمایی و برجسته سازی مفهوم مدیریت کیفیت حاصل خواهد آمد.

از مجموع نتایج مطالعات و گزارشهای محلی، ملی، منطقه ای و جهانی در این زمینه چنین برداشت می شود که اهمیت و ضرورت مدیریت کیفیت در حوزه خدمات دولتی نه تنها از بخش تولید صنعتی کمتر نیست بلکه در برخی جنبه ها نیاز به این عامل در بخش دولتی و خدماتی بسیار بیشتر و شدیدتر نیز احساس می شود.




هدایت کارگر شورکی ::: جمعه 85/7/14::: ساعت 4:33 عصر

کیفیت, مفهومی آشنا و اصطلاحی پرکاربرد است. هرچند خاستگاه اولیه این موضوع را صنعت و فعالیتهای تولیدی تشکیل می دهند اما امروزه دامنه گسترش و حوزه نفوذ آن به سطح خدمات، فعالیتهای عمومی و بویژه عرصه خدمات دولتی هم وارد شده است. فرایند تسری و تعمیم اندیشه های کیفیت گرایی به بخش مدیریت دولتی نیازمند دقت نظر وانجام تعدیلاتی آویژه است که در این مجال کوشش می شود تا ضمن بیان پاره ای از مهمترین ویژگیها و تفاوتهای خاص کیفیت خدمات دولتی و پس از بیان تعریفی جامع از مدیریت کیفیت در این حوزه، نسبت به ارائه راهکارهایی عملیاتی جهت پیاده سازی غایتهای موردنظر طرفداران نهضت کیفیت جویی در این عرصه اقدام شود و در این مسیر نقاط مشترک تکنیکهای بهبود کیفیت با برنامه های تحول اداری معرفی خواهند شد.

در این مجموعه پس از بیان اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع مدیریت کیفیت و نقش آن در توسعه جوامع, به تعریف مفهوم کیفیت بصورت عام ونیز ماهیت ویژه آن در حوزه مدیریت دولتی اشاره خواهد گردید ضمن آنکه مفهوم کیفیت و ابعاد مختلف آن در بخش نظام اداری نیز به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند. پس از تبیین تعاریف عام و خاص کیفیت و ابعاد متنوع آن, راهبردهای توصیه شده برای افزایش کیفیت خدمات معرفی خواهند شد. بخش اصلی مقاله به معرفی سطوح و تکنیکهای مختلف ارتقای کیفیت در حوزه مدیریت دولتی ایران می پردازد که در آن ضمن تشریح ابزارهای مختلف, رابطه آنها با سیاستها و برنامه های کلان کشور در حوزه تحول در نظام اداری مورد بررسی و بازشناسی قرار می گیرند. سطوح چهارگانه ای که این تکنیکها در آن چارچوب ارائه خواهند شد عبارتند از: سطح سخت افزاری, نرم افزاری, مغز افزاری و روح افزاری. در پایان نیز چالشها و محدودیتهای موجود در راه ارتقای کیفیت در بخش خدمات دولتی ایران به اختصار تشریح می گردند.




هدایت کارگر شورکی ::: جمعه 85/7/14::: ساعت 4:33 عصر

دوستان و همکاران عزیز سلام

آنچه که در این صفحات خواهید خواند مطالبی تحلیلی و توصیفی پیرامون وضعیت مدیریت دولتی در کشور عزیزمان ایران می باشد. سعی می کنم از تجربیات ناقص خودم یا آموخته هایی که از دیگران کسب نموده ام برای این منظور استفاده کنم.

هدف اصلی من شناسایی و معرفی اشکالات و نقائص احتمالی مدیریت در سازمانهای دولتی ایران است ضمن آنکه سعی خواهم کرد در حد دانشو تجربه خودم پیشنهادهایی نیز برای اصلاح این فرایند و مجموعه ارائه دهم.

امیدوارم شما نیز مرا در این راه همراهی و همپایی فرمایید.




هدایت کارگر شورکی ::: جمعه 85/7/14::: ساعت 4:33 عصر

سلام

امیدوارم از مشاهده این وبلاگ استفاده ببرید.




هدایت کارگر شورکی ::: جمعه 85/7/14::: ساعت 4:31 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :3632
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<